Veelgestelde vragen

Fysiotherapie sinds 1993

Antwoord op al uw vragen

Tijdens de eerste behandeling heeft u de Informatiebrief Fysiotherapie van ons ontvangen. Wilt u de Informatiebrief Fysiotherapie van uw locatie nogmaals nalezen? De volledige brief vindt u hier.

Fysiotherapie Miriam Donders biedt een groot aantal soorten behandelingen en specialisaties aan. Deze kunnen echter per locatie verschillen, vraag daarom goed na wat er op de door u gekozen locatie mogelijk is. Uiteraard kunt u ook (tijdelijk) op een andere locatie behandeld worden.

Ja, wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars van Nederland. Wij kunnen voor u kijken hoeveel behandelingen uw verzekering vergoed. U bent zelf verantwoordelijk om na te gaan hoeveel behandelingen u nog over heeft.

Nee, dit is niet meer noodzakelijk. Dankzij Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie(DTF) U kunt rechtstreeks terecht bij Fysiotherapie Miriam Donders. Wij zullen dan eerst screenen of u goed zit bij de fysiotherapeut. Zo niet, dan sturen wij u terug naar de huisarts voor verder advies en onderzoek. Heeft u wel een verwijsbrief van de huisarts of specialist neem hem dan mee. Voor chronische aandoeningen is er een verwijzing nodig van de arts of specialist om vergoeding te krijgen van de zorgverzekeraar. En voor behandelingen aan huis is er altijd een verwijsbrief nodig, waarbij staat vermeld dat behandeling “aan huis” dient plaats te vinden.

Een afspraak maken met een van onze therapeuten kunt u nu ook zelf, namelijk in ons online patiëntenportaal! Bent u al onder behandeling bij een van onze therapeuten? Dan kunt u hier inloggen met uw persoonlijke inloggegevens. U kunt dan zelf een afspraak inplannen bij uw therapeut. Een afspraak maken via de receptie of telefonisch is ook mogelijk.

Heeft u een nieuwe klacht en wilt u een intake inplannen? Klik dan op ‘inschrijven’ en vul uw gegevens in. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 48 uur, contact met u op voor een afspraak. U kunt ook bellen naar 026-4955103.

Zowel de intake als een reguliere behandeling fysiotherapie duren maximaal 25 minuten.
Op de Informatiebrief Fysiotherapie van de door u gekozen locatie vindt u waar u zich kan melden.

Uw persoonsgegevens worden bij het maken van de afspraak al genoteerd. Uw fysiotherapeut moet echter uw persoonsgegevens nog controleren. Neem bij uw eerste afspraak daarom uw rijbewijs of een ander geldig legitimatiebewijs mee. Tevens verzoeken wij u de eventuele verwijzing, een grote handdoekmakkelijke kleding en binnenschoenen mee te nemen. Let erop dat u afhankelijk van uw klachten de kleren uit moeten tot aan het ondergoed.

Fysiotherapie wordt niet altijd vergoed. Dit ligt aan de klacht (chronisch of niet chronisch) en of u een aanvullende verzekering heeft. U bent zelf verantwoordelijk om te controleren hoe u verzekerd bent en of uw behandelingen vergoed worden. Indien u niet of onvoldoende verzekerd bent ontvangt u een factuur via infomedics. Kijk hier voor onze tarieven. 

Door te bellen of via de website plant u een afspraak in. Daarna ontvangt u van ons een afspraakbevestiging en een link naar het online intakeformulier (mailservice@intramed.nl).  Als u het prettig vind kunt u deze alvast invullen. Tijdens de eerste afspraak met uw fysiotherapeut wordt er een vraaggesprek gehouden en vindt er zo nodig een lichamelijk onderzoek plaats. Daarbij worden er één of meerdere metingen gedaan of vragen wij om een vragenlijst over uw lichamelijke klachten in te vullen. Op deze manier krijgen wij een nog beter beeld van uw gezondheid. Aan de hand van de bevindingen wordt er een plan van aanpak (het behandelplan) gemaakt en met u besproken.

Tijdens het verdere behandeltraject zullen er regelmatig evaluaties worden ingepland, waarbij de metingen worden herhaald. Op deze manier monitoren wij uw voortgang. Tijdens de laatste behandeling vindt er een eindevaluatie plaats.

Via MijnZorgApp kunt u gemakkelijk uw afspraken inzien. Ook kan uw fysiotherapeut huiswerkoefeningen via de app sturen. Bij het inplannen van uw eerste afspraak heeft u hier een mail over ontvangen. Ook is er een sms verstuurd naar uw mobiele telefoon.
U kunt in de app ook uw afspraken verplaatsen.

Fysiotherapie wordt niet altijd vergoed. Dit ligt aan de klacht (chronisch of niet chronisch) en of u een aanvullende verzekering heeft. U bent zelf verantwoordelijk om te controleren hoe u verzekerd bent en of uw behandelingen vergoed worden. Indien u niet of onvoldoende verzekerd bent ontvangt u een factuur. Kijk hier voor onze tarieven.

Fysiotherapie valt in het algemeen onder de aanvullende verzekering, dit betekent dat er geen eigen risico is. Chronische aandoeningen die vallen onder de Lijst chronische aandoeningen, worden vanaf de 21e behandeling bij 18 jaar en ouder vergoedt vanuit de basisverzekering. Hierbij zijn er ook kosten voor het eigen risico.

Een afspraak afzeggen kan kosteloos  Als u binnen 24 uur afmeld, de afspraak verplaatst of niet aanwezig bent op de afspraak, zijn wij echter genoodzaakt om de volledig behandeling in rekening te brengen. Dus meld u dus altijd minimaal 24 uur van tevoren af. Dit kunt u doen via de MijnZorgApp, door te bellen naar 026-4955103,Dit kunt u doen door te bellen naar 026-4955103, door ons te mailen naar welkom@fmdplus.nl of door de voicemail in te spreken. Als er niet op tijd wordt betaald, worden er tevens administratiekosten in rekening gebracht door infomedics.

Ja, als u niet in staat bent om zelf te komen en u kunt ook niemand vragen om u te brengen komen wij bij u thuis. Dit doen wij vaak bij mensen met een nieuwe heup of knie, maar ook bij mensen die om wat voor reden dan ook slecht ter been zijn. Let wel op dat u een verwijsbrief heeft, waarop staat dat u “aan huis” behandelt dient te worden.

Fysiotherapie Miriam Donders is momenteel niet doordeweeks open na 18.30u of in het weekend.

Alle locaties zijn rolstoeltoegankelijk. Neem voor specifieke vragen contact op met de betreffende locatie. Op meerdere locaties is er een minder validen parkeerplaats.

Binnen Fysiotherapie Miriam Donders vinden we de kwaliteit van uw behandeling erg belangrijk. Daarom werken wij volgens de wettelijke kaders en volgens de richtlijnen van de beroepsvereniging van fysiotherapeuten in Nederland, het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). Alle therapeuten zijn BIG-geregistreerd. Daarnaast staan alle therapeuten geregistreerd bij het kwaliteitsregister voor fysiotherapeuten, het Stichting Keurmerk Fysiotherapie (SKF) en staat Fysiotherapie Miriam Donders als praktijk ingeschreven het SKF. Wilt u meer weten over de kwaliteit van de fysiotherapeutische zorg, kijk dan op de website van het KNGF of SKF.

Onze fysiotherapeuten leren niet alleen door bij- en nascholingen en intervisies, maar wij leren ook van data. Bijvoorbeeld van de behandeldata die wordt aangeleverd bij de Landelijke Database Fysiotherapie (LDF) en Landelijke Database Kwaliteit (LDK). Wilt u meer weten over het LDF, kijk dan op de site van het KNGF of bekijk de LDF-patiëntenbrief. Voor deelname aan het LDF is overigens eerst uw toestemming nodig.

Uw ervaringen binnen Fysiotherapie Miriam Donders zijn voor ons belangrijk! Een tevredenheidsenquête maakt daarom deel uit van onze kwaliteitscyclus. U ontvangt zodoende na afronding van uw behandeltraject van ons een tevredenheidenquête (via Qualiview). Bent u bij ons wat langer onder behandeling, dan ontvangt u deze enquête twee maal per jaar. Wij horen graag wat u van de behandeling vond en wat wij kunnen doen om onze diensten nog verder te optimaliseren.

Medewerkers van Fysiotherapie Miriam Donders zijn opgeleid tot BHV-er en er is op diverse locaties een AED  aanwezig.

Wij houden ons aan de privacy via een privacyreglement die u bij ons kunt opvragen. Deze is opgesteld aan de hand van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Bij Fysiotherapie Miriam Donders is kwaliteit en aandacht voor u erg belangrijk. Een prettige, voorspoedige en veilige behandeling heeft bij ons de hoogste prioriteit. Mocht u ondanks dit toch klachten hebben over uw therapeut en/of personeelsleden, de behandeling of de praktijk, dan is er een klachtenregeling, zodat u uw klacht kenbaar kunt maken en wij u adequaat kunnen helpen bij deze klacht.

Op Fysiotherapie Miriam Donders is de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) van kracht. Deze wet regelt hoe klachten over zorgaanbieders ingediend kunnen worden en hoe opvolging moet worden gegeven aan de klacht. Op grond van deze wet moeten alle zorgaanbieders een klachtenregeling hebben, aangesloten zijn bij een geschilleninstantie en een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanbieden. Uw klacht zal conform de klachtenprocedure van onze beroepsgroep KNGF behandeld worden.

Fysiotherapie Miriam Donders hanteert ten alle tijden eerst een interne klachtenregeling. Wij vinden een gesprek, belangrijk en willen hier graag onze aandacht hieraan besteden. Wij gaan dan graag het gesprek met u aan en zullen er alles aan doen om uw klacht naar tevredenheid op te lossen en zod

Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) is de beroepsvereniging van en voor fysiotherapeuten in Nederland. www.kngf.nl

Algemene informatie over fysiotherapie voor cliënten. https://defysiotherapeut.com/

Betrouwbare informatie over ziekte en gezondheid, gemaakt door artsen. Thuisarts.nl